De opmerking ‘mijn doelgroep’ zit niet op social media is een misvatting onder veel organisaties en ondernemers. Met het aantal gebruikers van social media in Nederland kan het niet anders dan dat ook jouw doelgroep actief is op één of meerdere social-mediakanalen.
Je doelgroepen zijn de belangrijkste mensen voor jouw organisatie of bedrijf. Denk aan je (ideale) klant maar ook je leveranciers, partners, instanties of bedrijven waar je in je directe omgeving te maken mee hebt.
- Waar bevinden deze doelgroepen zich nu online zodat je met hen in contact kunt komen?
- Welke social-mediakanalen worden op dit moment gebruikt?
- Door wie en met welke frequentie? Wat zijn de stijgers en dalers?
Social media 2018
Onderstaand laat ik je de laatste cijfers zien van het gebruik van social media in 2018 in Nederland. Deze gegevens komen uit het onderzoek van Newcom, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat als sinds 2010 in Nederland een grootschalig landelijk onderzoek houdt naar het gebruik van social media.
Top vijf gebruik social-mediakanalen in Nederland
- WhatsApp heeft 11,5 miljoen gebruikers, waarvan 8,3 miljoen dagelijks actief
- Facebook heeft 10,8 miljoen gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijks actief
- YouTube heeft 8,0 miljoen gebruikers, waarvan 2,2 miljoen dagelijks actief
- LinkedIn heeft 4,4 miljoen gebruikers, waarvan 0,5 miljoen dagelijks actief
- Instagram heeft 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks actief
Overig gebruik social-mediakanalen in Nederland
Totaal gebruik % social-mediakanalen per leeftijdscategorie
Dagelijks gebruik % social-mediakanalen per leeftijdscategorie
Dagelijks gebruik social-mediakanalen per leeftijdscategorie
Het social media landschap in 2018 in zes highlights
- WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube
- Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers
- Facebook verliest terrein onder jongeren tot 20 jaar
- Instagram, Snapchat & YouTube zijn relatief sterk onder jongeren 15- 19 jaar
- WhatsApp & Instagram groeien in bijna alle leeftijdscategorieën
- Vertrouwen in social media is nog altijd beperkt
Bron: Newcom