Welke social-mediakanalen worden in 2024 het meeste gebruikt? Wat zijn de stijgers en de dalers?
Net als vorig jaar groeit het gebruik van TikTok, Instagram en LinkedIn nog het meest.
X (Twitter) lijkt een comeback te maken en het alternatief van Instagram Threads lijkt zeer kortstondig. Op 5 juli 2023 lanceerde Instagram Threads waarmee je in 500 tekens je gedachten, ideeën of mening met de wereld delen kunt delen.
Dit en meer komt uit Nationale Social Media Onderzoek 2024. Dit is het grootste trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research. Dit jaar werd het onderzoek voor de 14e keer uitgevoerd, met 7.159 deelnemers van 15 jaar en ouder.
In dit bericht deel ik de opvallendste resultaten uit het onderzoek:
Bijna 2 uur per dag op social media
Net zoals ieder jaar kijken we als eerste naar het gebruik van social media in minuten per dag. Met name Nederlanders onder de 40 jaar zijn dagelijks nog actiever geworden. De grootste stijging zie je terug in de leeftijdsgroep 15 tot 19 jaar en 20 tot 39 jaar, beide met 7 minuten.
Het gebruik van 65+ is afgenomen met 5 minuten. In totaal besteden we gemiddeld 115 minuten per dag (bijna 2 uur) aan het gebruik van social media. Dit is een minuut meer dan vorig jaar.
De leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar gebruikt meer social-mediakanalen
- De leeftijdsgroep 20-39 jaar is meer social-mediakanalen gaan gebruiken. Van 5,6 naar 6 social-mediakanalen in 2024.
- De groepen 15 t/m 19 jaar, 40 t/m 64 jaar en 80 jaar of ouder gebruiken hetzelfde aantal social-mediakanalen als in 2023.
- In de groep 65 t/m 79 jaar neemt het aantal af van 3,1 naar 3 social-mediakanalen.
- Voor het eerst in jaren is er geen groei meer in het gemiddelde gebruik van het aantal social-mediakanalen.
Dit blijft dit jaar staan op 4,4.
Top 5
- WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn in gebruik gegroeid.
Facebook en YouTube hebben nu allebei 10,1 miljoen gebruikers. Waar we vorig jaar nog een daling zagen bij Facebook, is nu het gebruik gestegen met 3%. - Het gebruik van WhatsApp is met 58.000 meer gebruikers iets gestegen.
- Ook TikTok is gestegen met 200.000 gebruikers al is de groei in gebruikers afgevlakt.
- Snapchat en Pinterest zijn niet gegroeid.
Het social-medialandschap in 2024
• 14,3 miljoen Nederlanders maken gebruik van social media en gemiddeld genomen besteden we bijna 2 uren per dag aan social media.
• WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn blijven aan de top en zijn in gebruik gegroeid. Ook TikTok is gestegen met 200.000 gebruikers al is de groei in gebruikers afgevlakt.
• X (Twitter) is met 240.000 dagelijkse gebruikers gestegen. Ook Instagram en TikTok blijven groeien in het dagelijks gebruik.
• Het succes van Threads (Twitter van Instagram) lijkt kortstondig. 400.000 gebruikers zijn al afgehaakt en weinig niet-gebruikers lijken het nog te gaan gebruiken.
• BeReal is het momentum onder tieners en twintigers verloren en met een kwart aan dagelijkse gebruikers gedaald. Snapchat en TikTok blijven onder tieners terrein winnen.
• 6,3 miljoen Nederlanders vinden dat social media een gevaar vormen voor ons mentaal welzijn. Twee miljoen voelen zich zelfs minder gelukkig door het gebruik.
Bron: Newcom