Welke social-mediakanalen worden op dit moment het meeste gebruikt? Welke kanalen zijn de stijgers en de dalers? Wat zijn de social media cijfers 2022?
Het Nationale Social Media Onderzoek is het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research. Dit jaar voor de 12e keer met 7.057 deelnemers van 15 jaar en ouder. In dit bericht deel ik de opvallendste resultaten uit het onderzoek.
Meer tijd op social media
Net zoals het afgelopen jaar zijn we social media actiever gaan gebruiken. Gemiddeld 10 minuten meer per dag. Opvallend is de stijging in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar. In totaal besteden we gemiddeld 107 minuten per dag aan het gebruik van social media.
Top 5 social media cijfers 2022
De volgorde in de top5 van meeste gebruikte social media in Nederland is hetzelfde als van 2021. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media.
In de top 5 staan WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn.
Instagram groeit het meest (11%). Ook YouTube laat een stijging zien ondanks de vele alternatieven zoals video op Instagram.
WhatsApp blijft gelijk (0%) en Facebook daalt (-1%). Het aantal LinkedIn-gebruikers blijft stabiel.
De grootste groei is voor TikTok
TikTok is sinds 2020 opgenomen in het onderzoek en laat de grootste groei zien, maar liefst 75%.
In totaal zijn er nu 3 miljoen gebruikers. Vooral in de groep 25 t/m 29 jaar zie je een toename. In deze groep gebruiken 465.000 mensen TikTok, ten opzichte van 230.000 in 2021.
Een nog grotere groei zie je in de groep 20 t/m 24 jaar: hier gebruiken 695.000 mensen het social-mediakanaal, ten opzichte van 360.000 in 2021.
Aantal gebruikte social-mediakanalen stijgt
Het landelijk gemiddelde ligt op het gebruik van 4,2 social-mediakanalen per persoon, ten opzichte van 3,9 vorig jaar.
Met name de leeftijden 20-39 zijn meer social-mediakanalen gaan gebruiken. In de grafiek hieronder is in alle groepen een stijging te zien. Bij de groep 20-39 is deze het grootst: van 5 naar 5,6 kanalen gemiddeld.
Het social-medialandschap in 2022
• We zijn social media actiever gaan gebruiken. We gebruiken meer social-mediakanalen en spenderen er meer minuten.
• TikTok is de grote winnaar qua gebruik. Instagram maakt een opvallend grote sprong.
• In het dagelijks gebruik groeien met name TikTok, Snapchat en Twitter. Het aantal dagelijkse Facebook-gebruikers daalt.
• TikTok lijkt een plafond te hebben bereikt onder de groep tot 15 jaar, maar groeit vooral sterk onder twintigers.
• De ‘kleinere’ platforms zijn eigenlijk best groot: Telegram, Discord, Reddit en Twitch hebben meer dan een miljoen gebruikers in de doelgroep 15 jaar en ouder.
>> Het volledige onderzoeksrapport van Newcom vraag je hieraan.
Bron en afbeeldingen: Newcom