Het gebruik van social media in Nederland neemt verder toe! Welke social-mediakanalen worden op dit moment het meeste gebruikt? Welke kanalen zijn de stijgers en de dalers? Wat zijn de social media cijfers 2021?
De volgorde in de top5 van meeste gebruikte social media in Nederlanders is hetzelfde als die van vorig jaar. Maar mede dankzij de lock down spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media.
Actieve gebruikers
In totaal zijn er 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder actief op social media. Met name onder het gebruik van jongeren is het gebruik het afgelopen jaar toegenomen. Totaal spenderen zij nu 160 minuten per dag aan social media. Gemiddeld zitten Nederlanders dagelijks 97 minuten op social media.
Zowel het aantal gebruikte social-mediakanalen als het dagelijks gebruik stijgt behoorlijk. Gemiddeld gebruiken we 3,9 social-mediakanalen waarvan 2,1 dagelijks. Onder jongeren en de groep tussen 20-39 jaar is het aantal nog flink hoger. Zij gebruiken 5,1 en 5 verschillende social-mediakanalen.
Top-5 social media cijfers 2021
De grote social-mediakanalen blijven stabiel of groeien licht. Procentueel gezien groeien Instagram en LinkedIn het hardst. Het gebruik van Facebook en YouTube is gelijk aan 2020.
Dagelijks gebruik van social media in Nederland
Het aantal dagelijks gebruikers van Whatsapp, YouTube en LinkedIn groeit fors.
TikTok
De grote winnaar is TikTok. TikTok is een app waar gebruikers zichzelf filmen terwijl ze dansen, playbacken, zingen, of juist humoristische content maken. De video’s bewerk je met behulp van effecten en filters. Nadat de gebruiker de video, die meestal 15 seconden duurt, online plaatst, kunnen mensen de post liken en er op reageren. Je kunt de video ook meteen doorplaatsen naar ander social-mediakanaal, zoals Instagram.
Het aantal TikTok gebruikers is maar liefst 2,5 keer zo hoog als in 2020. Op dit moment zitten er dagelijks 836.000 gebruikers op TikTok. Het is inmiddels niet meer alleen de plek van scholieren ook het gebruik in de leeftijdsgroep 20/24 jaar neemt flink toe.
Het social-medialandschap in 2021
- Er wordt intensiever gebruik gemaakt van social media (mede door corona)
- TikTok en Pinterest zijn de grote winnaars qua gebruik
- In het dagelijks gebruik groeien met name LinkedIn, YouTube en TikTok
- TikTok groeit hard en is onder jongeren Facebook al gepasseerd
- Instagram groeit nauwelijks meer onder de 40 jaar
>> Het volledige onderzoeksrapport van Newcom vraag je hier aan.
Bron en afbeeldingen: Newcom