We maken met zijn allen steeds meer gebruik van social media. Maar welke social-mediakanalen worden op dit moment het meeste gebruikt? Welke kanalen zijn de stijgers en de dalers? Wat zijn de social media cijfers 2020 in Nederland?
Jaarlijks voert Newcom Research een onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. Dit grootschalige landelijke onderzoek is recent (januari 2020) voor de 10e keer uitgevoerd. Onderstaand deel ik een aantal conclusies uit het social-mediaonderzoek.
De volgorde in de top-5 van meeste gebruikte social media in Nederlanders is gelijk als die van vorig jaar. De meeste winst zit bij Instagram
Top 5
Het grootste social-mediakanaal is WhatsApp. 12,1 miloen Nederlanders gebruiken deze dienst. Dat is 2 procent meer dan in 2019. Bijna 9 op de 10 Nederlanders zijn actief op WhatsApp.
Vrijwel alle jongeren (97 procent) gebruiken WhatsApp. Ook onder 20-39-jarigen en 40-64-jarigen is de app onmisbaar: 9 op de 10 maakt er gebruik van. Alleen onder 65-79-jarigen (78 procent) en 80-plussers (56 procent) valt nog marktaandeel te behalen.
Gemiddeld zijn wij in ongeveer zeven WhatsApp-groepen actief. Onder studenten/scholieren ligt dat ruim hoger met gemiddeld elf groepen.
In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook licht te groeien in gebruikers. Dit jaar maken 10,4 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, dat zijn er 230.000 meer dan in 2019 (+2 procent). Onder de meeste leeftijdsgroepen is sprake van marginale groei of stabiliteit. Onder jongeren blijft het gebruik wel afnemen. In de afgelopen jaren daalde het Facebookgebruik onder jongeren van 88 procent in 2016 naar 51 procent in 2020.
Facebook-gebruikers blijven behoorlijk actief. 7,1 miljoen gebruiken het sociale netwerk dagelijks om berichten te sturen of updates van vrienden te lezen. Dat zijn er 280.000 (+4 procent) meer dan vorig jaar.
YouTube
YouTube staat op de derde plaats en groeit door, ook met het dagelijkse gebruik van 2,8 miljoen. Ruim 9 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube, een groei van 5 procent ten opzichte van vorig jaar. 2,8 miljoen Nederlanders gebruiken YouTube elke dag.
Instagram grootste stijger
Instagram maakt dit jaar de grootste groei door. 5,6 miljoen Nederlanders maken gebruik van Instagram, dat zijn er 0,7 miljoen, oftewel 14% meer dan vorig jaar.
Ruim de helft daarvan, 3,4 miljoen Nederlanders, zijn dagelijks te vinden op Instagram. Instagram is er duidelijk in geslaagd om gebruikers het platform intensiever te laten gebruiken.
Dagelijks gebruik Twitter en LinkedIn flink in de lift
LinkedIn en Twitter worden door respectievelijk 4,7 en 2,8 miljoen Nederlanders gebruikt. De adoptie van zowel Twitter als LinkedIn is al jarenlang behoorlijk stabiel. Vorig jaar kreeg het Twitter-gebruik nog een tik; dit jaar lijkt de microblog zich daarvan te herstellen. Het aantal gebruikers nam met 310.000 toe, een goede 13 procent. Het aantal LinkedIn-gebruikers bleef relatief gelijk ten opzichte van vorig jaar, het zakelijke sociale netwerk kreeg er 70.000 gebruikers bij (+2 procent).
Interessanter wordt het als we gaan kijken naar het dagelijks gebruik. LinkedIn heeft van oudsher veel moeite om zijn leden – op dit moment ruim 7,9 miljoen, te converteren naar actieve gebruikers. Voor een grote groep blijft het een online cv. Maar het lijkt er met meer focus op onder andere de verbeterde tijdlijn, blogs en hashtags steeds beter in te slagen om gebruikers vaker naar LinkedIn te trekken. Vorig jaar steeds het dagelijks gebruik al met 19 procent, dit jaar groeit het met nog eens 24 procent! Daarmee zijn er 771.000 LinkedIn-gebruikers dagelijks actief.
Bij Twitter is de verhouding minder scheef, ruim één op de drie gebruikers komt dagelijks op Twitter. Het zijn er dit jaar om precies te zijn 1.132.000, en dat betekent een flinke groei van 25 procent (ofwel 224.000 gebruikers) ten opzichte van 2019.
Het social medialandschap in 2020
- We zijn met zijn allen meer gebruik gaan maken van social media.
- Gering vertrouwen zorgt er niet voor dat we afscheid nemen van social media.
- Gemiddeld zitten we in 7 Whatsapp-groepen.
- In een jaar zonder grote schandalen weet Facebook lichtjes te groeien in gebruikers, behalve onder jongeren.
- De groei van Instagram vlakt af, met name onder de doelgroep 15-19 jaar.
- TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar
Bron en afbeeldingen: Newcom