Vorige week gaf ik sinds lange tijd weer een ‘live’ workshop. Wat was het weer heerlijk om met een groep enthousiaste deelnemers aan de slag te gaan.
Tijdens de training kreeg ik de vraag van een deelneemster over het bereik van haar berichten op LinkedIn. Zij merkte dat de laatste tijd het bereik van haar LinkedIn berichten enorm was afgenomen.
Een belangrijke oorzaak is de verandering van het algoritme van LinkedIn.
Uit het recente LinkedIn algoritme onderzoek 2021 van Richard van der Blom en partners blijkt, dat er op dit moment een daling is van gemiddeld 20% in het organische bereik van je LinkedIn berichten. Dit is bij iedereen op LinkedIn.
Organisch bereik betekent de hoeveelheid verschillende mensen dat een bericht/foto/video op social media bereikt, zonder de content te verspreiden tegen een betaling. Ofwel het bereik dat een bericht heeft, zonder advertenties in te zetten.
Uit het onderzoek blijkt ook, dat slechts 4,9 % van alle LinkedIn accounts content publiceert. En dat 64% de berichten leest zonder erop te reageren (like of comment).
Hoe zorg je er nu voor dat jij een hoger bereik krijgt met je LinkedIn berichten?
Lees hier 5 tips
-
Plaats persoonlijke content
Persoonlijke content is populair en zorgt voor het meeste bereik. Laat jezelf zien, geef een kijkje achter de schermen en vertel waar je mee bezig bent. Plaats foto’s of video’s waarop jij of je collega’s te zien zijn. Wie werkt er elke dag aan die mooie resultaten. Zet bijvoorbeeld maandelijks een medewerker in de spotlight. Dit maakt het persoonlijker en je netwerk zal daarop reageren.
Berichten met een afbeelding hebben gemiddeld een hoger bereik vergeleken met een bericht dat alleen bestaat uit tekst of een artikel. Berichten met meerdere foto’s of met een pdf (verschillende dia’s) scoren nog hoger.
De ideale lengte van een bericht is tussen de 1200 en 2000 tekens.Video’s worden het meeste gedeeld op LinkedIn. Het bereik neemt wel af en het beste is om direct een video te uploaden via LinkedIn of te verwijzen naar een video op Vimeo. Verwijs niet naar een video op YouTube. Deze wordt net zoals op Facebook veel minder getoond.
- Zet Polls in
Het LinkedIn algoritme is dol op Polls. Polls hebben veel meer bereik dan berichten. Met LinkedIn Polls kun je peilen hoe je connecties of LinkedIn gebruikers ergens over denken. Bijvoorbeeld om te vragen aan welke social media tips zij behoefte hebben of over welk onderwerp ze een training willen volgen. Het is een hele laagdrempelige manier om feedback te vragen aan je connecties of volgers. Ze leveren jou veel informatie (als je de goede vraag stelt) en het kost de stemmers weinig tijd om mee te doen. Je komt zo ook weer makkelijk in contact met elkaar en je hebt ook meteen de mogelijkheid om de stemmer een persoonlijk bericht te sturen mits je met elkaar verbonden bent.
- Maak gebruik van #hashtags
Hashtags hebben een positief effect op het algoritme. Met hashtags zijn jouw berichten 50% meer zichtbaar. Via de hashtag kom je makkelijk in contact met je ideale klanten. Jouw profiel en content zijn beter vindbaar en je vergroot je zichtbaarheid & naamsbekendheid.Je gebruikt een hashtag om het onderwerp van een bericht aan te geven. De hashtag zorgt ervoor dat je makkelijk op onderwerpen kunt zoeken. Zoekwoorden die gebruikt worden om content te delen via social media.Gebruik op LinkedIn tussen de 3 & 5 hashtags per bericht voor de meeste betrokkenheid. De positie van de hashtags heeft geen invloed op het bereik.
- Deel geen berichten van anderen
Een bericht dat je van een ander deelt, krijgt weinig bereik op je eigen profiel. Wat je beter kunt doen is de tekst kopiëren, de afbeelding opslaan en het bericht vervolgens zelf plaatsen. Zorg wel voor de bronvermelding van het originele bericht. En voeg ook een persoonlijk bericht toe waarom je dit deelt met je netwerk. En waarom het interessant is om te lezen. Zo versterk jij je expert status én geef je jouw connecties waardevolle content.
- Berichten met externe link
Berichten met een externe link naar bijvoorbeeld je website of informatie uit de branche hebben 50% minder bereik. Omdat LinkedIn je graag op het eigen platform behoudt. Als je toch een link wilt plaatsen, doe dit dan in het bericht en niet in de comments. Een link in de comments heeft een negatief effect op het bereik van je bericht.
Wil jij nog meer tips en hulp bij de inzet van LinkedIn voor jou en/of je team? Neem dan contact met mij op.