De hashtag speelt een belangrijke rol in je social-mediastrategie. Via de hashtag kom je makkelijk in contact met je ideale klanten en je vergroot jouw zichtbaarheid & naamsbekendheid.
Wat is een hashtag?
Op social media zie je veel berichten waar een # voor een woord staan. Dit noem je een hashtag of hekje. Je gebruikt een hashtag om het onderwerp van een bericht aan te geven. De hashtag zorgt ervoor dat je makkelijk op onderwerpen kunt zoeken.
Het zijn zoekwoorden die gebruikt worden om content te delen via social media.
Denk aan #techniek, #duurzaamheid, #circulair #veiligheid
#Hashtag op Twitter
De hashtag werd uitgevonden door Chris Messina op 23 augustus 2007 en werd voor het eerst gebruikt op Twitter.
Het vergroten van je bereik en de dialoog aan te gaan met nieuwe mensen op Twitter zijn twee redenen om hashtags te gebruiken op Twitter.
Elk bericht dat voorzien is van een hashtag is zichtbaar voor andere gebruikers die de berichten onder de betreffende hashtag bekijken. Op deze manier wordt jouw Twitterbericht niet alleen gecategoriseerd, maar ook inzichtelijk voor mensen die je niet volgen. En kom je makkelijk in contact met andere mensen die ook geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp als jij.
Gebruik maximaal 2 hashtags per bericht. Een Twitterbericht met 1 of 2 hashtags heeft 21% meer betrokkenheid dan een bericht zonder hashtags.
Trending Topics zijn de meest besproken onderwerpen op Twitter. Dit zijn vaak hashtags.
Op deze website zoek je naar hashtags die populair en trending zijn en ook welke hashtags sterk overeenkomen me de ingevulde hashtag.
Op Twitter worden er gemiddeld 125 miljoen hashtags per dag getweet.
#Hashtag op LinkedIn
Als je een hashtag typt in de zoekbalk van LinkedIn, krijg je een lijst van relevante mensen, bedrijven, groepen en berichten te zien met deze hashtag.
#Status Updates
Een belangrijke plek om hashtags te gebruiken op LinkedIn is in je status updates.
Gebruik maximaal 3 hashtags per bericht, voor de meeste betrokkenheid.
Ook mensen buiten je netwerk zien je LinkedIn updates als ze zoeken op de #hashtags die je gebruikt. Zonder dat je een connectie bent of zonder dat anderen reageren op jouw berichten. Hierdoor krijg je dus meer zichtbaarheid voor jezelf, je merk of organisatie.
Het is handig om je bericht te maken, vervolgens een witregel toevoegen en dan de hashtags te plaatsen. Hierdoor blijft je status update goed leesbaar, maar dit zorgt wel voor een betere vindbaarheid van je berichten.
#LinkedIn Bedrijfspagina
Denk ook aan het gebruik van hashtags op je LinkedIn Bedrijfspagina. Ook daar kun je gebruik maken van de kracht van hashtags. Voeg deze toe aan berichten die je namens je Pagina plaatst. Maar vergeet ook de ‘Over Ons’ of ‘About’ sectie niet. Ook daar kun je hashtags gebruiken om bepaalde expertises of specialismen te benadrukken. Plaats deze eventueel onderaan de ‘Over Ons’ sectie.
Je kunt maximaal drie hashtags koppelen aan je zakelijke pagina. Deze hashtags staan rechts op je pagina (onder Communities). Mensen kunnen hier direct op klikken en deze volgen, maar ze hebben verder geen invloed op jouw Bedrijfspagina.
#Hashtags volgen op LinkedIn
LinkedIn heeft de Hashtag mogelijkheden uitgebreid. Nu kun je ook Hashtags ofwel onderwerpen die je interessant vindt, gaan volgen. Lees hier hoe je dit doet.
#Hashtag op Instagram
Hashtags zijn de basis van Instagram. Je kun de hashtags zien als een verzamel tool voor je posts. Wil je echt organisch groeien (zonder inzet van advertenties), dan moet je gebruik maken van hashtags. Dit is nu eenmaal de beste en snelste manier om succesvol meer mensen te bereiken en volgers te krijgen.
Het is de manier om onderwerpen te vinden en natuurlijk veel belangrijker om gevonden te worden. Onder de foto zet je onderwerpen die relevant zijn aan jouw foto.
Op Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken per post.
Gebruik gemiddeld 11 hashtags per bericht, voor de meeste betrokkenheid.
Er zijn op Instagram 3 verschillende hashtags:
- Branded
Dit is je eigen ‘geclaimde’ hashtag met je merk of productnaam erin. Ik heb een hashtag geclaimd voor het DUATECH programma. In mijn berichten gebruik nu #DUATECH en als je hier op zoekt dan krijg je alle posts van mij te zien met deze hashtag. Bouwbedrijf Heembouw gebruikt bijvoorbeeld #typischheembouw en Techniek Nederland gebruikt #WijZijnTechniekNederland. - Community
Dit zijn hashtags die horen bij je doelgroep of branche. Denk aan #duurzaamheid, #circulairondernemen #energiebesparing - Functionele
Deze hashtags beschrijven wat je in de foto of video ziet. Bijvoorbeeld #bouwplaats of #machine
Tips
- Hou je hashtag kort, krachtig en ‘to the point’
- Claim je eigen #hashtag
- Onderzoek eerst of je eigen hashtag al in je gebruik is voordat je deze gaat delen
- Je kunt een hashtag nergens registreren. Er is geen centrale administratie
Zet jij branded hashtags in? Zo ja, deel ze dan onder dit bericht.
Jean-Louis Kop zegt
Ja, ik probeer onder de hashtag #etappedordogne alles onder de aandacht te brengen waarmee ik hier in de Dordogne zowel zakelijk als privé (natuurlijk wel enigszins gelinkt) bezig ben.
Jacqueline van Zetten zegt
Mooie hashtag Jean-Louis om #etappedordogne op de kaart te zetten!