Een klant van mij is sinds kort actief op Facebook en plaatst dagelijks berichten/foto’s of video’s op zijn zakelijke Facebookpagina. Laatst vroeg hij mij, waarom zijn collega niet altijd de berichten van het bedrijf in zijn timeline ziet. De verklaring hiervoor is dat Facebook gebruik maakt van een Edgerank.
Wat is de Facebook Edgerank?
Edgedrank is een algoritme dat bepaalt welke berichten je Fans wel of niet te zien krijgen in hun timeline. Het is de waarde die Facebook geeft aan je bericht. Hoe meer Fans je berichten liken, delen of van reacties voorzien, hoe vaker Facebook het bericht onder de aandacht brengt van je Fans. Het doel van Facebook is om alleen relevante berichten te tonen aan je Fans. Een bericht dat je plaatst op je Facebookpagina met 1.000 Fans heeft een hogere waarde dan een bericht van een Facebookpagina met 100 Fans.
Plaats foto’s en video’s
Facebook kijkt naar de inhoud van je berichten. Facebook en Fans houden van foto’s en video’s en deze berichten zullen je Fans meer liken, delen en voorzien van reacties. Wanneer je een bericht plaatst met een foto of video wordt dit eerder door Facebook getoond dan een bericht met alleen maar tekst of een link naar je website.
Updates plaatsen op het juiste moment
De juiste timing van het plaatsen van een bericht is ook belangrijk voor de Edgerank. Wanneer een bericht wordt geplaatst als je Fans online zijn, dan is de kans groter dat jouw Fans dit bericht zien. In de statistieken van je Facebookpagina kun je precies zien wanneer je Fans online zijn én ook welke dag het beste is om berichten te plaatsen. Het kan zijn dat jouw Fans heel veel in het weekend online zijn of ’s avonds laat. Plaats dan je berichten. Je kunt je berichten handmatig inplannen op je Facebookpagina. Maak een schema van de dagen en tijden wanneer je Fans online zijn.
Het hoogste bereik
Het maximale bereik van een bericht bereik je via een share. Een bericht dat gedeeld wordt, levert meer bereik op dan een like of een reactie van je bericht. Ook vindt de Edgerank een reactie op een bericht belangrijker dan een like. Een goede vraag levert dus meer organisch bereik op dan een grappige afbeelding.
Facebook hanteert deze Edgerank natuurlijk ook met een bedoeling. Op deze manier hoopt Facebook dat de Facebookpagina’s gaan betalen om hun berichten aan meer Fans te tonen en dat zij gaan adverteren.
Nog meer weten over een succesvolle inzet van je Facebookpagina? Neem dan contact met mij op.