Ruigrok NetPanel doet jaarlijks een onderzoek: What’s Happening Online.
In 2022 worden social media nog steeds gebruikt om in contact te blijven met vrienden, maar ook online shoppen via social media toe. Het gebruik van TikTok blijft stijgen onder Generatie Z en ook LinkedIn wordt vaker gebruikt.
Naast het onderzoek naar social media gebruik en andere bekende jaarlijkse thema’s zijn er ook nieuwe onderwerpen toegevoegd, zoals social commerce, influencers, flitsbezorging en digitale inclusie.
Vier verschillende generaties in onderzoek
- Generatie Z – 14-25 jaar (Digitieners)
- Millenials – 26-40 jaar
- Generatie X – 41-60 jaar
- Babyboomers – 61-76 jaar
Social media resultaten uit het onderzoek
• Gemiddeld maken Nederlanders gebruik van 3 tot 4 sociale netwerken.
• Generatie Z is op de meeste sociale netwerken actief en Babyboomers op de minste.
• WhatsApp is onder alle generaties een populair netwerk. Het gebruik van TikTok blijft verder stijgen onder Generatie Z.
• LinkedIn wordt vaker gebruikt door Generatie Z. LinkedIn is voor werkende en werkzoekende generaties, zoals Millennials en Generatie X, altijd al een belangrijk medium geweest. Generatie Z wordt nu ook ouder en begint de arbeidsmarkt te betreden. Dit zien we ook terug in het LinkedIn gebruik.
• Generatie X en Babyboomers besteden de meeste tijd op social media aan het bekijken van Facebook. Generatie Z bekijkt voornamelijk Instagram, Snapchat en TikTok.
• Reviews of reacties bekijken en inspiratie opdoen zijn belangrijke redenen om social media te gebruiken. Millennials gebruiken social media ook om in contact te komen met bedrijven of te kijken of bedrijven betrouwbaar zijn.
• Vier op de tien online shoppers hebben in het afgelopen jaar wel eens iets via social media gekocht. Enerzijds omdat ze geïnspireerd werden en anderzijds omdat het goedkoop en makkelijk is. Om de betrouwbaarheid van de verkoper in te schatten, kijken we naar reviews en reacties.
• Redenen om niet via social media producten te kopen zijn dat we liever via de website kopen of gewoon geen behoefte hebben aan de producten die we zien. Ook veiligheid is een belangrijke reden om niet via social media te shoppen.
• Advertenties op social media zorgen voor inspiratie bij consumenten. Een kwart van de consumenten doet wel eens een aankoop na het zien van een advertentie op social media.
• Influencers hebben ook invloed op het consumentengedrag. Volgers van influencers zoeken naar aanleiding van een bericht met product promotie informatie van het bedrijf of merk op en een deel koopt zelfs het product.
Over het onderzoek
What’s Happening Online is een kwantitatief online onderzoek dat sinds 2007 jaarlijks op eigen initiatief wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. In dit rapport splitsen we alle resultaten uit naar Nederlanders van 18 jaar en ouder (totaal) en naar vier verschillende generaties: Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers.
De doelgroep bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. 2.203 Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor deze leeftijdsgroep naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=1.988) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.
Bron en afbeelding: Ruigrok NetPanel