Binnen de content marketing hoor je ze vaak voorbij komen: de begrippen owned, earned en paid media. Maar wat is het verschil tussen owned, earned en paid media? Wat houden deze begrippen in?
Ik leg het je uit in deze blog.
Owned media: dit is content die je zelf maakt en verspreidt (eigen media)
Owned media zijn de platformen die je volledig in eigen beheer hebt.
Voorbeelden
- Blogs op jouw website
- Posts voor je social-mediakanalen
- Berichten voor je e-mailnieuwsbrief
- Brochures
- Magazines
- Video’s voor YouTube of Instagram
Voordelen
- Kostenbesparend
- Lange levensduur, hergebruik van content
- Je hebt zelf de volledige controle
- Helpt je om een niche te creëren
- Je kunt jezelf profileren als de expert in je vakgebied
- Het toevoegen van de juiste trefwoorden aan jouw inhoud is goed voor je zoekresultaten (SEO).
Uitdagingen
- Het kost tijd om fans op te bouwen
- Succes is afhankelijk van je social-mediastrategie
- Het continu aanwezig zijn op en actualiseren van je website, blogs en social-mediakanalen vereist een lange adem en doorzettingsvermogen. Het is niet iets wat je erbij doet.
Tips voor owned media
- Creëer een content strategie
- Denk na over welke social-mediakanalen je gaat gebruiken
Hoe vaak je berichten gaat plaatsen en hoe je nieuwe inhoud gaat promoten. Zorg ervoor dat je voor elke post een doel heeft. Bijvoorbeeld het aantrekken van nieuwe klanten of de naamsbekendheid te vergroten? - Richt je op 1 of 2 social-mediakanalen
Het is verleidelijk om op verschillende social-mediakanalen aanwezig te zijn. Maar voor de meeste bedrijven is het niet mogelijk om alles bij te houden. Het is onwaarschijnlijk dat je elke dag tijd hebt om een blog te publiceren of video’s te maken Kijk waar jouw ideale klanten zich online bevinden. Richt je dan op een of twee social-mediakanalen waar zij zich ook bevinden. - Denk na over voor wie je schrijft
Vergeet niet te schrijven voor zowel zoekmachines als voor jouw ideale klant.
Doelgroepen: Klanten en potentiële klanten
Earned media: dit is de verdiende media en kun je niet afdwingen
Deze wordt ‘gratis’ door anderen voor jou gecreëerd. Een klant die een tweet van je retweet, een YouTube video deelt of op LinkedIn een referentie schrijft. Alleen als je waardevol en relevant bent voor je doelgroepen zul je earned media ontvangen
Voorbeelden
- Mond-op-mond reclame
- Reviews op je website of social-mediakanalen
- Reacties, mentions, retweets of likes
- Tags in foto’s
- Aanbevelingen op LinkedIn
Voordelen
- Zeer geloofwaardig
- Belangrijk bij het nemen van een aankoopbeslissing
- Speelt een sleutelrol bij de verkoop
- Wekt vertrouwen
- Verbetert jouw reputatie
- Echt en authentiek
- Klanten genereren inhoud voor jou
Uitdagingen
- Het kan lang duren voordat je spontaan een referentie krijgt
- Je hebt geen controle over wat klanten zeggen
- Klanten kunnen negatieve opmerkingen en recensies achterlaten
Tips voor Earned media
- Luister en reageer
Als iemand de moeite neemt om positief over jouw merk te spreken, zorg er dan voor dat je reageert en bedankt. - Onderschrijf anderen
Laat positieve LinkedIn-aanbevelingen achter voor degenen waarmee je aan projecten hebt samengewerkt. Beveel beoordelingen aan. Laat recensies achter over producten / diensten die je hebt gebruikt. Mensen zullen eerder geneigd zijn om de gunst terug te geven als je ze hebt geholpen. - Vraag om feedback
Wanneer iemand een product bij jou heeft gekocht of van jouw dienst gebruik heeft gemaakt, stuur dan een vervolgmail met het verzoek een recensie achter te laten. - SEO strategie
Een van de meest effectieve drijvende krachten achter verdiende media is een gecombineerd resultaat van sterke organische rankings- en contentdistributie. Een goede SEO-strategie is essentieel.
Doelgroepen: Fans en ambassadeurs
Paid media: betaalde of gesponsorde media
Dit zijn alle uitingen in media waar je voor moet betalen. Jouw boodschap in iemand anders media om het aantal weergaven te vergroten en naamsbekendheid te genereren.
Voorbeelden
- Televisiereclame
- Radiospot
- Social media advertenties
- Advertenties in vakbladen, dagbladen of magazines
- Banners Google Adwords
- Inzetten van Influencers om informatie over je merk te delen
Voordelen
- Direct resultaat
- Grote doelgroepen bereiken in een zeer korte tijd
- Meer verkeer naar je website trekken
- Je betaalt alleen als mensen op je advertentie klikken
- Het gebruik van de juiste influencers kan helpen vertrouwen op te bouwen
- Boost geven aan promotie van een product of
Uitdagingen
- Duurder dan andere media. Er zijn geen garanties hoe succesvol het zal zijn
- Als je budget opraakt, eindigen je campagnes
- Niet zo geloofwaardig als owned of earned media
Tips voor Paid media
- Overweeg retargeting
Social media is een krachtige manier om klanten die al interesse in jouw merk hebben getoond, eraan te herinneren dat je bestaat. In de overweging fase kan het opnieuw introduceren van jouw product of dienst hen ertoe aanzetten een aankoop te doen. Maak gebruik van een Facebook pixel of LinkedIn Insight Tag. - Maak een advertentie set met verschillende advertenties en doelgroepen
Maak verschillende advertenties voor de afwisseling maar vooral ook om te experimenteren met teksten en afbeeldingen. Je kunt kiezen om de best presterende advertentie steeds vaker te laten zien of elke advertentie even vaak. Kijk gedurende de campagne welke advertenties wel werken en welke niet. - Speciale landingspagina’s voor jouw promotie
Bezoekers van jouw campagne of promotie komen direct op de speciale landingspagina terecht. Ze worden zo niet afgeleid door de andere informatie die op jouw website staat.
Doelgroepen: Onbekenden, potentiële klanten
Hoewel eigen, verdiende en betaalde media op verschillende manieren worden gebruikt, zijn ze met elkaar verbonden en werken ze samen om bij te dragen aan een complete content strategie om je doelen te behalen.
Richt je op een combinatie van owned, earned en paid media. Met eigen media bouw je een publiek op en ben je geloofwaardig. Verdiende media helpen om jouw social-mediakanalen te vinden. Betaald media geven jouw eigen media een boost, wat weer kan leiden tot verdiende media omdat meer mensen van jouw merk hebben gehoord en deze hebben gebruikt.
Afbeelding: searchenginejournal.com
Moniek Rouweler zegt
Bedankt voor de info! Een speciale landingspagina heb ik inderdaad eens gemaakt voor de pelgrimswandelingen, maar dat was via mailchimp, en dan zien mensen dus niet de url van http://www.wandelcoach-moniek.nl. Dat komt minder betrouwbaar over, of? Wat raad je daarin aan? Groetjes Moniek
Jacqueline van Zetten zegt
Hi Moniek, Ik zou je landingspagina op je website zetten. Deze kun je op niet openbaar zetten. Dan komen alleen de bezoekers met de juiste url op jouw landingspagina.