Social media zijn niet meer weg te denken uit je marketingmix.
Wil jij meer resultaat behalen uit je social media?
Ik heb voor jou 7 social media tips op een rij gezet die echt werken:
1. Wees actief
Door actief te zijn, vergroot je als bedrijf je online zichtbaarheid, autoriteit én bouw je aan een community van fans. Het is belangrijk om regelmatig interessante content (vorm en inhoud van je boodschap) te delen met je doelgroepen.
Doe je dit niet, dan zorgt het algoritme van de verschillende social-mediakanalen ervoor dat je minder zichtbaar bent. Het is dus belangrijk regelmatig te posten, maar wél met de juiste frequentie. Voorkom ‘overkill’ aan content en zorg ervoor dat de berichten die je plaatst waardevol zijn voor je volgers of fans.
2. Deel waardevolle content
Een Facebookpagina of Instagramaccount heb je zo opgezet. Maar dan? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt bij je doelgroepen? Wat is nu waardevolle en relevante content. Hoe kom je in beeld bij jouw klanten?
- Kijk met welke onderwerpen jouw doelgroepen zich bezighouden. Welke thema’s zijn actueel in jouw branche of vakgebied. En speel daarop in.
- Hou je berichten persoonlijk of deel verhalen met een persoonlijk tintje. Het is belangrijk dat mensen jou gaan leren kennen, dat ze van je gaan houden zodat ze uiteindelijk bij jou gaan kopen.
- Inspireer je doelgroepen met leuke ideeën of prachtige quotes. Zo maak je je volgers enthousiast en bewijs je meerwaarde. Quotes laten mensen anders kijken en denken.
> Lees hier 7 content-ideeën voor je social media
3. Bepaal je boodschap per social-mediakanaal
Vaak kun je content prima op meerdere kanalen gebruiken, maar is het slim om de context te veranderen. Facebook draait bijvoorbeeld meer om plezier en humor, terwijl de meeste mensen op LinkedIn zitten om hun kennis en netwerk te vergroten.
Bedenk dat alle social-mediakanalen anders zijn en stem je boodschap hierop af.
4. Gebruik verschillende soorten content
Je kunt jouw boodschap in verschillende vormen verspreiden. Denk aan foto’s, video’s, blogs, Whitepapers, Webinars, E-books of podcasts.
Wissel af tussen afbeeldingen, links naar blogs of je e-book. Dit is de enige manier om erachter te komen wat het beste werkt voor jouw doelgroep.
5. Voeg #hashtags toe aan je posts
Je gebruikt een #hashtag om het onderwerp van een bericht aan te geven. Het is de manier om onderwerpen te vinden en natuurlijk veel belangrijker om gevonden te worden.
Je komt zo makkelijk in contact met je ideale klanten en je vergroot jouw zichtbaarheid & naamsbekendheid.
> Lees hier meer over het gebruik van #hashtags
6. Plaats afbeeldingen in het juiste formaat
Door het toevoegen van afbeeldingen aan je social-mediaberichten maak je je boodschap aantrekkelijker en duidelijker. Mensen zijn tegenwoordig visueel ingesteld. Twitterberichten met afbeeldingen krijgen bijvoorbeeld 18% meer kliks dan Twitterberichten zonder afbeelding. En zelfs berichten op LinkedIn met een afbeelding hebben 98% meer kans op interactie.
Daarnaast is het belangrijk dat mensen jouw merk op elk social-mediakanaal herkennen. Op deze manier onderscheid je je van de concurrenten en maak je écht impact met de inzet van social media. Plaats de afbeeldingen in het juiste formaat om ze zo optimaal mogelijk weer te geven.
7. Maak een social-mediakalender
Een social-mediakalender zorgt voor regelmaat zodat je continu aanwezig bent op je social-mediakanalen. Alles wordt overzichtelijk weergegeven en je klanten en fans weten dat er altijd iets nieuws is en dat zorgt voor meer terugkerende bezoekers.
De kalender geeft een overzicht van de activiteiten die je de komende periode gaat delen. Denk aan een evenement, introductie van een nieuw product of een campagne.
Op deze manier bespaar je tijd omdat je van tevoren berichten klaarzet. Je weet ook al wat je gaat plaatsen, dus heb je geen last meer van last minute stress. Je gaat slimmer met je tijd om en je hebt een duidelijke deadline wanneer jouw content klaar moet zijn.
> Lees hier meer over de online cursus “Maak je social-mediakalender in 7 stappen”