Eén van de grootste uitdagingen voor technische bedrijven blijft het vinden en binden van goed gekwalificeerd personeel.
Wil je als bedrijf nieuw personeel werven, dan is de inzet van social media onmisbaar, want de impact ervan is groter dan ooit.
Denk aan het profileren van jezelf en je bedrijf op LinkedIn, vacatures delen via Twitter, vloggen via YouTube en Instagram, een kijkje achter de schermen via Facebook en berichten sturen via WhatsApp.
Via de inzet van social media wordt het steeds makkelijker om personeel te werven. Vacatures te delen. Het vinden en contact leggen met mensen die op zoek zijn naar een baan en het versterken van je merk om nieuwe medewerkers en talent aan te trekken.
Als je social media strategisch inzet, helpt dit bij het vinden van nieuw personeel.
Hoe doe je dit?
Lees de volgende 7 tips:
- Bepaal je doelgroep
Met welke doelgroepen wil je in contact komen?
Wat is de leeftijd, man/vrouw? Opleidingsniveau? Wat vinden ze leuk? Waar houden zij zich mee bezig? - Kies de juiste social-mediakanalen
Kijk waar je doelgroepen zich online bevinden. Zoek je jonge mensen voor stages of traineeships, kijk dan naast LinkedIn ook eens op Instagram of Snapchat. De inzet van een Facebookpagina is goed voor het verhaal van je bedrijf en een kijkje achter de schermen. De LinkedIn Bedrijvenpagina zet je in met een goed bedrijfsprofiel met nieuws updates en informatie over de bedrijfscultuur. Via Twitter kom je in contact met heel veel mensen en bouw je een groot netwerk op. Vacatures verspreiden zich snel door retweets en het gebruik van de juiste #hashtags. - Bepaal je boodschap en deel waardevolle content
Welke kernboodschap ga je delen en in welke vorm? Schrijf aansprekende content die jouw ideale nieuwe collega’s willen lezen. Maak een social-mediakalender voor continuïteit. Verspreid je boodschap online via de social-mediakanalen en ook via je website, intranet of nieuwsbrief. Ook offline deel je deze boodschap via beurzen of netwerkbijeenkomsten. - Zoek ambassadeurs
Zoek mensen die invloed hebben op je doelgroep.
Extern: denk aan docenten, decanen of zzp’ers die bij veel bedrijven komen. Benader deze mensen persoonlijk en vraag of zij de vacatures willen delen.
Intern: denk aan de inzet van je eigen medewerkers. Vraag of zij op hun social-mediakanalen de vacatures willen delen. Maak kant-en-klare posts in vorm van beeld, tekst en links die je medewerkers eenvoudig kunnen delen. - Meten en monitoren
Meet, analyseer en optimaliseer regelmatig de resultaten. Maak gebruik van slimme tools, experimenteer en kijk wat er wel en niet werkt. Ga door op de behaalde successen. - Wees zichtbaar en actief
Laat je bedrijf voortdurend op social media zien. Ook als je geen vacatures hebt. Het gaat niet alleen om werven van personeel maar ook over de uitstraling van je bedrijf, wie er bij je werken en wat je allemaal doet. Zet social media in voor je branding. - Maak gebruik van video’s
Verspreid je vacature ook eens in de vorm van een video of vlog.
Geef een kijkje achter de schermen, laat de werkplek zien, de klanten met wie ze gaan werken, evenementen of seminars die je als bedrijf organiseert. Laat enthousiaste medewerkers vertellen hoe leuk het is om bij je bedrijf te werken bijvoorbeeld via Instagram Stories of een Facebook Live.
Wil jij social media strategisch inzetten om personeel te werven via social media?
Dan heb ik een heel interessant voorstel: DUATECH
Lange termijn succes met social media voor technische bedrijven.
Een ijzersterk programma waarin ik al mijn kennis en ervaring op het gebied van social-mediamarketing heb gebundeld en waarvoor je je nu kunt inschrijven.
>> Lees hier meer over het online & offline programma DUATECH
Vincent Rondwijk zegt
Het blijft een uitdaging om goed personeel te werven. Social media is een belangrijk middel om mensen te bereiken tegenwoordig, maar je moet het inderdaad goed inzetten. Ambassadeurs zijn in het verleden ook waardevol geweest voor het bedrijf waar ik werkte.
Jacqueline van Zetten zegt
Ambassadeurs zijn zeker heel belangrijk. Van welke social-mediakanalen maakte jij gebruik Vincent bij het bedrijf waarvoor je werkte?