Zakelijke kopers van nu verschillen met die van een aantal jaar geleden. Klanten zijn kritischer geworden en gaan zelf op zoek naar informatie.
Via de online en social-mediakanalen zijn ze meer dan ooit in staat om de juiste informatie te vinden en kennis en ervaringen met elkaar te delen. Een leverancier komt pas later in beeld om hen te helpen bij het oplossen van de problemen.
Bovendien zijn klanten veel kritischer geworden en verwachten ze een persoonlijke klantervaring. Het massaal zenden van commerciële boodschappen werkt niet meer. Zij hebben behoefte aan meer inhoudelijke gerichte content.
Als je als technisch B2B bedrijf meer klanten wilt aantrekken via social media marketing, is het belangrijk om al vroeg in beeld te komen bij jouw potentiële klanten. En in beeld te blijven bij je huidige klanten.
Dit doe je door onder andere interessante en waardevolle content te delen zodat mensen je leren kennen, je het vertrouwen opbouwt en dat zij uiteindelijk bij je gaan kopen.
Ofwel bouw aan de Know-Like-Trust factor.
Hoe krijg jij de Know factor?
Het is belangrijk dat mensen jou eerst leren kennen en dat zij kennis maken met jouw producten en diensten. Online zichtbaarheid is dus erg belangrijk. De mensen die jou kennen, moeten aan jouw product of dienst denken als het probleem zich voordoet wat jij voor hun oplost.
Welke stappen zijn nodig?
- Maak een klantprofiel van je ideale klant en richt je content ook op deze ideale klant. Wat los jij op voor jouw potentiële klant en voor wie is jouw dienst of product heel interessant.
- Creëer de juiste content. Schrijf over actuele onderwerpen of issues die spelen bij je klanten, potentiële klanten of in je branche, bijvoorbeeld duurzaamheid, innovatie of circulaire economie.
- Maak een waardevolle weggever om interessante informatie te delen en ook om e-mailinglijst op te bouwen. Deel de informatie in vorm van een e-book, een Whitepaper of een video.
- Zet je bestaande klanten of ambassadeurs in. Koester je klanten en potentiële klanten. Er is niets waardevoller dan een fanclub van betrokken personen rondom je bedrijf. Betrek ze bij je content en laat ze meewerken. Bijvoorbeeld een foto of video waar ze jouw product of dienst gebruiken en deel deze via je social-mediakanalen.
- Wees creatief. Naast geschreven berichten kun je ook je boodschap verspreiden in de vorm van een Webinar, Infographic, White paper, e-book of video.
Om je als technisch bedrijf op weg te helpen met de juiste content, heb ik voor jou
21 social media content-ideeën en drie bonus tips. Met deze praktische ideeën kun je direct van start.
In mijn volgende blog vertel ik je hoe je de Like factor krijgt.