Social media zijn in 2019 niet meer weg te denken uit je communicatie- en marketingmix. Maar welke social-mediakanalen worden op dit moment het meeste gebruikt? Welke kanalen zijn de stijgers en de dalers? Welke leeftijdscategorie is actief op Facebook en Instagram?
Jaarlijks voert Newcom Research een onderzoek uit naar het gebruik van social media in Nederland. Dit grootschalige landelijke onderzoek is recent (januari 2019) voor de negende keer uitgevoerd. Onderstaand deel ik een aantal conclusies uit het social-mediaonderzoek.
Top 5
WhatsApp, YouTube en Instagram groeien
WhatsApp is het grootste social-mediakanaal van Nederland met 11,9 miljoen gebruikers. YouTube groeide het afgelopen jaar met 9% en heeft nu 8,7 miljoen accounts.
Instagram is de grote winnaar met een groei van maar liefst 20% en heeft nu 4,9 miljoen gebruikers. Instagram weet naast de jongeren ook steeds meer oudere leeftijdsgroepen te bereiken.
Facebook grote verliezer, maar staat nog steeds op de tweede plek.
Het is voor het eerst in Nederland dat er een afname is van het aantal Facebookgebruikers. Vorig jaar gebruikten nog 10,8 miljoen Nederlanders Facebook. Dit jaar is dit met 640.000 gebruikers gedaald tot 10,1 miljoen. Een daling van 6%.
Facebook was in 2018 vaak negatief in het nieuws met name door de schandalen met de datalekken en met het verspreiden van nepnieuws. Dit zorgde voor een groeiend wantrouwen. Vooral onder de leeftijden 15/19-jarigen zie je een afname in het dagelijks gebruik. Zij gebruiken vooral WhatsApp, Instagram en YouTube. Ook in de leeftijdsgroep 20-39 jaar zie je een afname van het Facebookgebruik.
LinkedIn
Het aantal gebruikers van LinkedIn blijft groeien. Dit zakelijke netwerk groeide met 6% en heeft nu 4,6 miljoen accounts.
Top 6-11
Pinterest groeit en een daling van Twitter en Snapchat gebruikers
Het social-mediakanaal Pinterest groeide in 2018 met 18%. Er zijn nu 3,5 miljoen Nederlanders met een Pinterest account. Het aantal Twitter- en Snapchatgebruikers daalden. Twitter verloor maar liefst 10% van de gebruikers en zit nu op 2,5 miljoen. Snapchat had een verlies van 3% en zit nu op 2,4 miljoen accounts.Twitter blijft Snapchat nog net voor.
Dagelijks gebruik van Facebook naar leeftijd
Het dagelijks gebruik van Facebook blijft dalen. Naast de groep 15-19 jaar, gebruikt ook de groep van 20-39 jaar Facebook dagelijks minder vaak vergeleken met voorafgaande jaren. Zijn jouw klanten tussen de 20 en 64 jaar dan is het nog steeds interessant om Facebook als social-mediakanaal in te zetten.
Dagelijks gebruik van Instagram naar leeftijd
Het dagelijks gebruik van Instagram blijft stijgen met een sterke toename in de leeftijdscategorie 20-39 jaar. Zijn jouw klanten tussen de 15 en 39? Richt je dan vooral op Instagram.
Conclusies social-mediaonderzoek 2019
- Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018.
Instagram groeit met 830.00 gebruikers. - Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 720.000. De daling vindt met name plaats onder de 40 jaar.
- 000 Facebookgebruikers en 85.000 Twittergebruikers hebben hun account opgezegd.
- Het Facebook-concern als geheel heeft een stabiele positie.
- Het vertrouwen in social media is in 2018 gedaald na een aantal stabiele jaren.
Het volledige onderzoeksrapport van Newcom kun je hier downloaden.
Bron en afbeeldingen: Newcom