1. Mijn klanten/doelgroepen zitten niet op social media.
Veel organisaties denken dat alleen de jongere generatie gebruik maakt van de social mediakanalen en dat haar klanten niet op social media zitten. Het tegendeel is waar. Zorg dat je online aanwezig bent. Kijk waar je klanten, relaties zich bevinden en plaats daar je informatie. Zorg ook dat je weet wat er online over je organisatie gezegd wordt zodat je daarop kunt reageren als dat nodig is.
2. Je moet op ieder social mediakanaal actief zijn.
Er zijn heel veel verschillende social mediakanalen. Maar je hoeft zeker niet op ieder social mediakanaal actief te zijn. Als je net begint met social media is het raadzaam een selectie te maken en je op bepaalde kanalen te richten. Belangrijk is om te kijken wat jouw doel is, waar je klanten zich bevinden en hoe zij zich online gedragen. De meest gebruikte kanalen in Nederland zijn: Facebook, YouTube, LinkedIn en Instagram.
3. Social media kost veel tijd en levert mij niets op.
Social media inzetten vergt inderdaad de nodige tijd. Een goede strategie én een lange adem zijn belangrijk bij de inzet van social media. Het is daarom belangrijk om social media planmatig in te zetten.Bedenk wat je met de inzet van social media wilt bereiken. Wat is je doel, welke meerwaarde kun je bieden, wie is je doelgroep, welke kanalen ga ik inzetten en wat vinden jouw relaties interessant om te lezen/horen.
Maak een social mediaplan. Ga meten en monitoren en stuur tussentijds bij als dat nodig is. Continuïteit van contact is zeer belangrijk wanneer het aankomt op het opbouwen van een band en vertrouwen met je relaties.
Maar er zijn natuurlijk ook drie redenen (en nog veel meer) om social media juist wel in te zetten:
- Heel eenvoudig online in contact komen met je klanten/doelgroepen.
- Naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten.
- Meer bezoekers naar je website trekken.