Voor Facebook is er een verschil tussen een persoonlijk profiel en een zakelijke Fanpagina. Met een persoonlijk profiel maak je vrienden (gebruik je voor privé) en bij een zakelijke pagina worden bezoekers fan van je pagina.
Hoe zorg je er nu voor dat je meer reacties of vind-ik-leuk’s op je berichten krijgt? Of dat mensen je berichten gaan delen met andere personen?
Belangrijk om te weten is, dat mensen op Facebook zitten om dat ze het leuk vinden én voor de ontspanning. Ze scannen vaak hun berichten op de smart phone of tablet en hebben geen zin om lange en formele teksten te lezen.
Hou je berichten dan ook kort, gebruik humor, foto’s en video’s, Laat de mens en het verhaal achter je bedrijf zien op een persoonlijke en informele manier.
Tips voor berichten op je zakelijke Facebookpagina:
• Deel enthousiaste verhalen over je bedrijf of medewerkers – geef een blik achter de schermen van je bedrijf of organisatie.
• Plaats foto’s en video’s.
• Speel in op actuele gebeurtenissen/zaken.
• Speel in op feestdagen (Kerst, Pasen etc.).
• Evenementen (intern of extern).
• Activiteiten zoals deelname aan RopaRun of Alpe d”Huez.
• Introductie diensten / producten of ervaringen met producten /diensten.
• Call to action: Inschrijven voor digitale nieuwsbrief of downloaden van E-book.
• Stel vragen; bijvoorbeeld vraag naar mening van de fans over een nieuw product.
• Verwijs naar je blogs of nieuwsberichten.
• Herhaal oude berichten. Kijk in je statistieken welke berichten een hoog bereik hadden en plaats opnieuw als ze nog relevant zijn.
– Plaats je berichten wanneer je fans online zijn (dag/tijd). Dit kun je zien in de statistieken van je pagina.
– Varieer met de berichten op je pagina.
– Wissel foto’s en video’s af met een link naar je blog of interessant artikel op je website.
Ik zie nog steeds bedrijven, organisaties of verenigingen die hun persoonlijke profiel als een zakelijke Fanpagina gebruiken. Dit is tegen de regels van Facebook en Facebook kan je hele profiel inclusief je vrienden verwijderen.
Hoe je een persoonlijk profiel omzet naar Fanpagina lees je hier.
Fan worden van mijn zakelijke Facebookpagina?
Wil je als bedrijf of organisatie Facebook ook effectief inzetten? Neem dan contact op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf of organisatie te bekijken.