Als nieuw raadslid of wethouder komt er veel op je af. Het contact met de inwoners is van groot belang. Participatie stimuleren, open en transparant communiceren. Dit kan allemaal op social media.
Uit recent onderzoek blijkt echter, dat politici en gemeenten social media nog vooral inzetten om te zenden. En laat dit nu net niet de bedoeling zijn van platforms als Twitter of Facebook.
Maar hoe benut je dan wel de mogelijkheden van social media om in contact te komen met de inwoners? De dialoog aan te gaan in 140 tekens of via een statusupdate? Hoe zet je Twitter of Facebook in voor verbinding met inwoners? En hoe signaleer je bijvoorbeeld welke onderwerpen er spelen in jouw gemeente of binnen jouw portefeuille?
Ik geef graag antwoord op deze vragen. Ik laat je de verschillende social media-platforms zien en deel de meest recente ontwikkelingen. Ik heb samen met mijn social media collega Annemieke Bol een speciale workshop voor raadsleden en wethouders ontwikkeld.
Speciale workshop voor (nieuwe) raadsleden of wethouders
Onderwerpen die tijdens deze social media workshop aan bod komen:
• Wat zijn social media en wat kun je ermee?
• De belangrijkste platforms op een rij, met de laatste trends en ontwikkelingen.
• Verdieping op Twitter en Facebook: hoe werkt het en hoe kun je deze platforms inzetten om de inwoners te bereiken, met hen in gesprek te gaan en maatschappelijke problemen te signaleren.
• Uiteraard aan de hand van praktische voorbeelden en komen ook de do’s en don’ts aan bod.
Praktische informatie
Deze 2,5 uur durende workshop kan zowel in company als voor individuen worden gegeven. Indien gewenst kan de workshop worden uitgebreid met een module om een Twitter- of Facebookaccount ter plaatse aan te maken inclusief een korte praktische instructie om direct aan de slag te gaan.
Interesse? Neem dan met mij contact op.
Cas Rath zegt
Dit lijkt me een uitstekende mogelijkheid om meer kennis te vergaren. Mocht het lukken om de wethouders en raadsleden geïnteresseerd te krijgen dan wil ik me als burger lid daar graag bij aansluiten. “Gedeelde kosten is halve smart”