Een goede onderwerpregel en de afzender zijn de belangrijkste redenen om een e-mailnieuwsbrief te openen.
Hoe maak je een aantrekkelijke onderwerpregel?
- Kort maar krachtig
De onderwerpregel is het eerste dat de ontvanger van de e-nieuwsbrief te zien krijgt. Deze moet prikkelen en stimuleren om de nieuwsbrief te openen. Wees to-the-point; draai er niet omheen en gebruik eenvoudige taal.
Bijvoorbeeld: 7 tips voor je e-mailmarketing - Maak direct duidelijk wat de ontvanger aan jouw bericht heeft
Ga ervan uit dat de lezer veel e-mailnieuwsbrieven ontvangt en weinig tijd heeft. Een goede onderwerpregel stelt de lezer in staat om de berichten in de inbox te filteren. Maak dus direct duidelijk wat de ontvanger aan het bericht heeft. Welk voordeel bied je hem? Welke onmisbare informatie moet hij lezen? - Wek nieuwsgierigheid
Informeer, maar geef niet alles weg. Wek de nieuwsgierigheid van de ontvanger. Onderwerpregels in de vragende vorm zijn effectief. Stimuleer het openen van de e-mailing door op te roepen tot actie.
Bijvoorbeeld: Nu 30% korting op alle voorjaarskleding - Gebruik de juiste tone of voice en schrijf actief
Zorg dat de tone of voice in de onderwerpregel hetzelfde is als in andere communicatiemiddelen, zoals je website. Hoe spreek je de klanten aan? Met ‘u’ of ‘jij’?
Vermijd zinnen met ‘kunnen’ en ‘worden’. Schrijf actief, dan blijft de onderwerpregel compact.
Bijvoorbeeld: Hier tankt u 5% goedkoper - Vermijd spamgevoelige woorden zoals ‘GRATIS/FREE/Hoofdletters en uitroeptekens
Zeker door de instellingen van g-mail moet je er steeds bedachtzamer op zijn dat je door woord- en taalgebruik het risico loopt dat jouw e-mailing als spam wordt gekenmerkt. Vermijd in je onderwerpregel dan ook woorden als free of gratis.
Is dat toch een essentieel onderdeel van je boodschap? Gebruik dan bijvoorbeeld ‘goedkoop’. - Berichten en onderwerpregel moeten aansluiten
Uiteraard hebben de berichten de meeste invloed op de onderwerpregel. Deze twee moeten feilloos op elkaar aansluiten. De belangrijkste inhoud van het e-mailbericht moet in de onderwerpregel worden gecommuniceerd om de ontvanger te activeren tot openen en lezen van de e-mailnieuwsbrief. Zorg dat de berichten relevant zijn voor de ontvanger. - Test onderwerpregel
Om er zeker van te zijn dat je onderwerpregel werkt, is het noodzakelijk om te testen. Eén enkel afwijkend woord kan al voor meer resultaat zorgen.A/B testing
Testen kan eenvoudig door een A/B test uit te voeren, waarbij twee of meerdere varianten van een onderwerpregel getest worden door de adreslijst te splitsen. Direct na het versturen zie je de verschillen in de online statistieken. Zo test je in korte tijd wat de beste response oplevert.