Een LinkedIn profiel of Facebookpagina heb je zo opgezet. Maar dan? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt bij jouw doelgroepen? Wat is nu waardevolle en relevante content? Hoe kom je in beeld bij je klanten en potentiële klanten? In dit bericht deel ik 7 content-ideeën voor je social media.
Het is belangrijk dat mensen jou gaan leren kennen, dat je het vertrouwen opbouwt zodat ze uiteindelijk bij je gaan kopen. Het personaliseren van jouw content en vervolgens de interactie aangaan met je klanten en potentiële klanten is een topprioriteit als je met social media aan de slag gaat.
7 content-ideeën voor je social-mediaberichten (en ook voor je blogs en e-mailnieuwsbrieven):
- Deel informatie over thema’s die je als bedrijf belangrijk vindt en die ook interessant zijn voor je klanten en potentiële klanten. Bijvoorbeeld circulaire economie, digitalisering of veiligheid.
Of schrijf over trends en nieuwe ontwikkelingen die jij ziet in je vakgebied en geef jouw mening hierover. Welke innovaties doen ertoe? Wat zeggen deskundigen erover en wat vind jij hiervan. - Deel informatie over beurzen of evenementen die je zelf organiseert of bezoekt. Vooraf, tijdens en na de beurs of het evenement. Bijvoorbeeld via live video.
- Verzamel de meest gestelde vragen over of problemen met jouw product of dienst en ga met deze lijst aan de slag, om daar het beste antwoord of oplossing voor te geven. Denk aan een video met uitleg of een artikel die veel vragen beantwoordt.
- Geef een kijkje achter de schermen met foto’s of video. Laat zien waar je als bedrijf mee bezig bent. Wie werkt er elke dag aan die mooie resultaten. Zet bijvoorbeeld maandelijks een medewerker in de spotlight.
- Inspireer je volgers. Deel leuke ideeën, prachtige quotes of waargebeurde verhalen die mensen aan het denken zetten. Zo maak je ze enthousiast en bewijs je meerwaarde.
- Deel Tips & Tricks. Tips zijn zo ontzettend waardevol. Je kunt jouw connecties helpen en tegelijkertijd jouw expertise op bepaalde gebieden laten zien. Maak een lijstje met tips en tricks waar je klanten en potentiële klanten iets mee kunnen. Maak het visueel bijvoorbeeld in de vorm van een infographic.
- Zet je klanten in het zonnetje. Spreek je dank uit naar de mensen die jou de afgelopen jaren hebben gesteund. Of die vertrouwen hebben in jouw product of dienst. Zet bijvoorbeeld 1x per maand een trouwe volger of klant in het zonnetje om te laten zien dat je hun waardeert!
Vaak kun je jouw content prima op meerdere kanalen gebruiken, maar is het slim om de context te veranderen. Op Facebook draait het meer om plezier en humor, terwijl de meeste mensen op LinkedIn zitten om hun kennis en netwerk te vergroten. Op Instagram gaat het over sfeer en emotie. Ieder social-mediakanaal is weer anders dus stem je boodschap en bericht hierop af.
Heb jij nog leuke content-ideeën die voor jou goed werken? Deel ze dan onder deze blog.